SkoebidoeOntwikkeling baby en kind Slapen

Slaapt je baby al door?


Je kan je baby leren om zelfstandig in slaap te vallen en ’s nachts door te slapen.

Doorslapen is weer inslapen

Tot zes maanden is het normaal dat een baby ’s nachts wakker wordt om te eten. Daarna kan hij de nacht door zonder extra voeding. Oudere baby’s worden meestal wakker uit gewoonte, niet omdat ze honger hebben. 

De slaap bestaat uit cycli van diepe en lichte slaap. Tussen elke cyclus is je kind even wakker. Een kind dat doorslaapt, zal dan even kreunen of zich omdraaien en weer in slaap vallen. Moeilijke slapers beginnen te huilen. 

Elk kind heeft zijn eigen tempo om vlot te leren doorslapen. Kinderen die ’s avonds vlot zelfstandig in slaap vallen, hebben het evenwel ’s nachts makkelijker om door te slapen. 

Leren zelfstandig in slaap vallen

  • Zorg voor een vaste en voorspelbare structuur. Dit helpt je baby om zich klaar te maken voor de nacht. Bouw de dag af met rustige activiteiten, praat op een rustige toon en maak het donkerder. 
  • Leg je baby wakker in bed, zodat hij alleen in slaap leert vallen. Doe dit ook overdag. Als hij dit zo van kleins af aan leert, voorkom je veel slaapmoeilijkheden. Omgekeerd geldt ook: wieg je hem elke avond in slaap, zal hij ‘s nachts telkens weer huilen tot je hem opneemt en in slaap wiegt. Dergelijke gewoontes zijn moeilijk af te leren.
  • Leer in te schatten wanneer je baby moe wordt (bv. geeuwen, oortje vastnemen, onrustig worden). Leg hem wakker in zijn bed zodra je deze signalen herkent. 

Lees meer over een slaapritueel en zelfstandig in slaap vallen op www.cm.be.

Een rustige slaapomgeving

Een baby van enkele weken oud slaapt langere stukken door. Leg hem te slapen in zijn eigen bedje in een donkere kamer. Zo leert hij het verband tussen dat bedje en het slapen. 

Een park met veel speelgoed is geen goede slaapplek, wegens te veel prikkels om wakker te blijven.

Inbakeren

Sommige kinderen bewegen veel met armen en benen, en houden zichzelf zo uit hun slaap. 

Inbakeren of in doeken wikkelen, helpt je kind om rustiger te slapen omdat het minder beweeglijk is. Hetzelfde effect bereik je door je kind strak in te stoppen

Start met inbakeren als je baby drie weken oud is. Als hij zes maanden is en op zijn buik kan draaien, stop je er mee. Buiklig is immers niet veilig voor een ingebakerde baby. 

Inbakeren moet correct gebeuren, in combinatie met voldoende rust en regelmaat. Vraag daarom advies aan een vroedvrouw of arts.

Volhouden is de boodschap

Is je baby een moeilijke slaper? Jammer genoeg bestaat er geen wondermiddel om er een vlotte slaper van te maken. 

Het is alvast  niet nodig om bij de eerste kreet te gaan kijken. Geef je baby enkele minuten de tijd om weer in slaap te vallen. Lukt dit niet, kan je even langsgaan om hem gerust te stellen. Hou het donker, rustig en kort. Blijf niet tot hij stopt met huilen.

Blijft het probleem aanslepen? 

  • Hou dan een week bij hoe het slapen verloopt, wat je baby doet, hoe jij daarop reageert, hoe je hem in slaap hebt gekregen. 
  • Probeer daaruit af te leiden waarom het slapen moeilijker ging. 
  • Spreek af met je partner wat je gaat veranderen en hou je daar consequent aan. Wissel je aanpak niet te veel. 
  • Hou een tweetal weken vol, want het duurt even voor je baby een nieuwe routine leert. 

Schud je baby nooit, dit kan zware letsels veroorzaken. 

Bespreek vragen en problemen met de huisarts, vroedvrouw of de verpleegkundige van Kind en Gezin.

Zorg voor jezelf

Een slecht slapend kind zorgt ook voor te weinig slaap bij de ouders. Het slaappatroon van een kind veranderen kost bovendien energie en doorzettingsvermogen. Dit kan leiden tot een slecht humeur, verminderde concentratie en kan ook wegen op je relatie. 

Gun jezelf daarom voldoende rust. Ontspan regelmatig, laad je batterijen op of laat het huishoudelijk werk even staan. Durf ook hulp vragen aan vrienden, familie of schakel kraamzorg in tot je baby weer vlotter slaapt.

Ga ook naar